For os som primært kører tubeless på landevejen, er der lidt særlige udfordringer i forhold til gravel og MTB, nemlig det faktum, at der er langt højere tryk i dækket på landevejsraceren samt at det er smallere end både gravel og mtb dækkene. Begge dele gør det til noget af en udfordring at bruge de ellers så populære orme fra fx Sahmurai Sword eller Dynaplugs.

Jeg er i hvert fald på det seneste faldet over to ting som er værd at undersøge lidt nærmere. Det ene er et lille kit fra Restrap, som hedder Tire Boot Kit. Det indeholder en lang række lapper af forskellig størrelse som du sammen med en god lim, kan bruge hvis du får fx en flænge.

Den anden er et produkt fra X-source, som hedder Spin Bits som når det blandes i sealanten skulle gøre at den lapper større huller end standard.

Jeg vil teste i første omgang lapperne fra Restrap og i anden omgang, når det igen kommer på lager også produktet fra x-souce.

Ellers vil jeg generelt sige at jeg har rigtig gode erfaringer med at køre med tubeless også på racerdæk, hvor kodeordet er et relativt lavt dæktryk, hvis man er vant til at køre med dæk og slange. Normalt er jeg punkteret første gang, hvor jeg har lagt mærke til det, efter at dækkene er forholdsvis slidt, og så har jeg bare sat et nyt dæk på, for nylig prøvede jeg så en af de punkteringer, som sealenten ikke umiddelbart lige tog, og da var jeg alligevel for nærig til at skifte dækket, og her tænker jeg at lapperne kan være et godt bud på at forlænge livet og stadig være i stand til at køre tubeless, hvor man måske normalt bare ville have smidt en slange i.

En anden lille udfordring der tit kommer efter et stykke tid med tubeless, er at ventilen stopper helt til, fordi noget af sealaentet er størknet nede i. Der er nok generelt ikke nogen vej uden om grundig rengøring af ventilen i forbindelse med refill af tubeless væske, hvis du har været punkteret nogle gange, for ellers kan det være et mareridt at få væske ind i dækket, men mindre du kører det uden om ventilen fx ved at løsne dækket fra fælgen, og så hælde noget i for neden, og så når du har sæt dækket på igen, få det kørt rundt så det tætner. Jeg synes dog klart at den letteste og mest renlige metode er at bruge en sprøjte, og her kræver det at ventilen er pinlig ren, for at få nyt sealant i, og det er de temmelig sjældent, hvis du har kørt noget tid.

Under artiklen kan du se nogle af de produkter vi har under tubeless tilbehør, der kan gøre det lidt lettere for dig at køre tubeless.

0
    0
    Din Kurv