For os som primært kører tubeless på landevejen, er der lidt særlige udfordringer i forhold til gravel og MTB, nemlig det faktum, at der er langt højere tryk i dækket på landevejsraceren samt at det er smallere end både gravel og mtb dækkene. Begge dele gør det til noget af en udfordring at bruge de ellers så populære orme fra fx Sahmurai Sword eller Dynaplugs.

Jeg er i hvert fald på det seneste faldet over to ting som er værd at undersøge lidt nærmere. Det ene er et lille kit fra Restrap, som hedder Tire Boot Kit. Det indeholder en lang række lapper af forskellig størrelse som du sammen med en god lim, kan bruge hvis du får fx en flænge.

Den anden er et produkt fra X-source, som hedder Spin Bits som når det blandes i sealanten skulle gøre at den lapper større huller end standard.

Jeg vil teste i første omgang lapperne fra Restrap og i anden omgang, når det igen kommer på lager også produktet fra x-souce.

Ellers vil jeg generelt sige at jeg har rigtig gode erfaringer med at køre med tubeless også på racerdæk, hvor kodeordet er et relativt lavt dæktryk, hvis man er vant til at køre med dæk og slange. Normalt er jeg punkteret første gang, hvor jeg har lagt mærke til det, efter at dækkene er forholdsvis slidt, og så har jeg bare sat et nyt dæk på, for nylig prøvede jeg så en af de punkteringer, som sealenten ikke umiddelbart lige tog, og da var jeg alligevel for nærig til at skifte dækket, og her tænker jeg at lapperne kan være et godt bud på at forlænge livet og stadig være i stand til at køre tubeless, hvor man måske normalt bare ville have smidt en slange i.

En anden lille udfordring der tit kommer efter et stykke tid med tubeless, er at ventilen stopper helt til, fordi noget af sealaentet er størknet nede i. Der er nok generelt ikke nogen vej uden om grundig rengøring af ventilen i forbindelse med refill af tubeless væske, hvis du har været punkteret nogle gange, for ellers kan det være et mareridt at få væske ind i dækket, men mindre du kører det uden om ventilen fx ved at løsne dækket fra fælgen, og så hælde noget i for neden, og så når du har sæt dækket på igen, få det kørt rundt så det tætner. Jeg synes dog klart at den letteste og mest renlige metode er at bruge en sprøjte, og her kræver det at ventilen er pinlig ren, for at få nyt sealant i, og det er de temmelig sjældent, hvis du har kørt noget tid.

Under artiklen kan du se nogle af de produkter vi har under tubeless tilbehør, der kan gøre det lidt lettere for dig at køre tubeless.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Senste indlæg i samme kategori

Nyheder om vores brands

cykelfarver hos VeloWear

cykelfarver hos VeloWear

Cykelfarver hos VeloWear - nu endnu flere muligheder Det har længe været kendt, at en af de store fordele ved at handle cykel hos VeloWear ud over, at man får utrolig meget for sine spareskillinger, er muligheden for at få custom farve, uden merbetaling. Men hvordan...

Nyheder på hjemmesiden

Skal vi bygge din cykel for dig

Skal vi bygge din cykel for dig

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi i høj grad satser på vores egne cykler hos VeloWear Cycle Club, men vi kan også hjælpe dig med at bygge din drømmecykel, selv om det måske ikke er en VeloWear. Vi har nemlig hentet en ordentlig stak grupper hjem, og for at...

Nyt samarbejde med Anyday

Nyt samarbejde med Anyday

Hvis du synes det nogle gange kan være lidt tungt at betale hele beløbet på en gang, hvis du har set noget lækkert. Det kunne være nye hjul - en wattmåler eller noget helt tredje, så er der håb forude. Vi har nemlig etableret et samarbejde med Anyday, som betyder, at...

Fejl i kategorifilter

Fejl i kategorifilter

I forbindelse med indførelsen af den nye filterfunktion, var der desværre en mindre fejl med stor betydning, idet der i forbindelse med udvælgelse efter brand, ikke blev vist nogle varer, selv om der var masser på lager. Det er nu udbedret, således at alle filtre...

Nyt design

Nyt design

Så er vi endelig klar med den nye - og synes jeg selv - forbedrede version af hjemmesiden. Mange af tingene er selvfølgelig de samme, men der er en række forbedringer/ændringer. For det første giver det nye design lidt friere tøjler med hensyn til at præsente...

Produkt præsentationer

Smart alarm til din cykel

Jeg skal ærlig indrømme, at jeg aldrig nogensinde kunne finde på at installere en lån på min racercykel. Det skyldes naturligvis primært, at jeg kun bruger den til sport og træning, og ikke transport, hvorfor den sjældent er i fare for at blive stjålet. Men nogle...

0
    0
    Din Kurv