Anmeldelse af Hunt Sub50 hjulsættet

af | mar 2, 2024 | Produktpræsentationer, Nyheder om vores brands | 0 Kommentarer

Hunt har støt og roligt opbygget et solidt ry gennem de sidste mange år ved at give ryttere nogle value for money hjulsæt.. Deres carbonhjul har ofte gennemtænkte designs, der tester godt i vindtunnelen og kører godt på vejen. Men i modsætning til nogle avancerede kolleger, sprænger Hunts priser (normalt) ikke banken. Nu sigter Hunt-sættet højere, både i ydeevne og pris. Ser man specifikationerne igennem på SUB50 limetless sættet er det tydeligt at Hunt her ønsker at byde de mere etablerede topbrands op til dans, hvilket også kan ses på prisen

Det nye hjulsæt er bygget med asymetriske profiler for og bag. Baghjulet er 30 mm på dets bredeste punkt, medens forhjulet er 34 mm. Her har de nok lært noget af deres oprindelige 48 mm limetless hjul, der var så brede, at de ikke kunne sidde på mange aerocykler, fx Ridleys Noah fast, hvilket var en skam.

Både for og bag måler hjulene 23 mm internt og overholder 2023 ETRTO standarden for hookless hjulsæt, hvilket betyder at du kan bruge 28 mm dæk sikkert på hjulene.

Hjulene kommer med enten normale stål eger, eller carbon eger og bruger i modsætning til de fleste af Hunts hjul et 40 T ratchet nav, hvor de fleste af Hunts billigere hjul bruger pal nav.

Ud over det ser federe ud med carbon eger, skaber det også langt større stivhed og respons i hjulene, ligesom det også giver en klar vægtbesparelse, og gør at hjulene kan komme så lavt ned som 1380 gram for sættet.

Hjulene er optimeret til brug af 28 mm og 30 mm dæk, og givet at mange 28 mm dæk allerede i dag måer over 30 mm i bredden, hvis de fx sidder på en fælg som er enten 19 eller 21 mm i intern fælgbredde, er det ikke usandsynligt at 30 mm, meget snart bliver standarden på de stadig bredere fælge.

Hunt Sub50 resultater i vindtunnelen

Hjulene er testet med både 28 mm og 30 mm dæk med en fart på 45 km i timen og giver her en besparelse på mellem 1,33 og 1.85 watt.

Testet op mod Roval Rapid og Enve 4.5 taber de marginalt, – ikke mindst med 30 mm, men her skal vi tænke på at Hunts hjul er under 50 mm, medens de andre to er henholdsvis 54 og 58 mm høje. Derudover er Enve hjulene ca. 150 gram tungere, og en hel del dyrere. Noget af det rigtig fede ved SUB50 hjulene, er at de er hurtige nok til konkurrencebrug, men samtidig lette nok til at fungere som bjerghjul også.

skema30

skema28

Hvordan er Hunt Sub50 så at køre med?

Både når vi tager den meget lave vægt i betragtning, og med tanke på, der er brugt carboneger, vil du mærke forskellen fra første pedaltråd, i det hjulene er væsentlig mere responsive og stive, end tilsvarende med ståleger.

Noget af det rigtig gode ved Hunts Sub50 hjul, er at du både kan bruge dem som bjerghjul, som følge af den beskedne vægt, samtidig med at de vil føles hurtige og responsive i motions- eller licensløb, men skal du først og fremmest have et carbonhjusæt, fordi det skal være komfortabelt på lange ture, er det nok ikke hjulet for dig!

Med brugen af det nye 40T Ratchet nav, har de også effektivt gjort det af med den noget høje lyd, som altid har kendetegnet Hunts hjul, og som nogle elsker og andre hader. Vi kender ratchet navet, fra DT Swiss berømte 240, 360 eller 180 nav, men der er ikke tale om kompatible nav. Som altid, er der dog gode muligheder for at købe reservedele hos Hunt.

Hjulene kommer i øvrigt med livsarigt crash replacement garanti til første ejer, hvilket vi fx. også kender fra Zipp hjul.

Priser og versioner

Hjulene fås både med carbon eger og almindelige ståleger, her ville jeg dog personligt ikke gå på kompromis, og vælge carbon eger. Til gengæld, ville jeg klart nøje med Hunts glimrende EZO ståleger, i stedet for at betale de 2-3000 kr. ekstra som et par Ceramic Speed lejer til hjulene løber op i.

Pris hos VeloWear med carbon eger og stållejer: 13995 kr.
Pris hos VeloWear med stål eger og stållejer: 10995 kr.

Jeg har taget et sæt hjem til forretningen, så har du lyst til at se, hvordan et par rigtig lækre hjul, føles i hånden, så book en tid, og tag et smut forbi, når de lander engang i næste uge. Du kan booke en tid på dette link.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Senste indlæg i samme kategori

Nyheder om vores brands

cykelfarver hos VeloWear

cykelfarver hos VeloWear

Cykelfarver hos VeloWear - nu endnu flere muligheder Det har længe været kendt, at en af de store fordele ved at handle cykel hos VeloWear ud over, at man får utrolig meget for sine spareskillinger, er muligheden for at få custom farve, uden merbetaling. Men hvordan...

Nyheder på hjemmesiden

Skal vi bygge din cykel for dig

Skal vi bygge din cykel for dig

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi i høj grad satser på vores egne cykler hos VeloWear Cycle Club, men vi kan også hjælpe dig med at bygge din drømmecykel, selv om det måske ikke er en VeloWear. Vi har nemlig hentet en ordentlig stak grupper hjem, og for at...

Nyt samarbejde med Anyday

Nyt samarbejde med Anyday

Hvis du synes det nogle gange kan være lidt tungt at betale hele beløbet på en gang, hvis du har set noget lækkert. Det kunne være nye hjul - en wattmåler eller noget helt tredje, så er der håb forude. Vi har nemlig etableret et samarbejde med Anyday, som betyder, at...

Fejl i kategorifilter

Fejl i kategorifilter

I forbindelse med indførelsen af den nye filterfunktion, var der desværre en mindre fejl med stor betydning, idet der i forbindelse med udvælgelse efter brand, ikke blev vist nogle varer, selv om der var masser på lager. Det er nu udbedret, således at alle filtre...

Nyt design

Nyt design

Så er vi endelig klar med den nye - og synes jeg selv - forbedrede version af hjemmesiden. Mange af tingene er selvfølgelig de samme, men der er en række forbedringer/ændringer. For det første giver det nye design lidt friere tøjler med hensyn til at præsente...

Produkt præsentationer

Smart alarm til din cykel

Jeg skal ærlig indrømme, at jeg aldrig nogensinde kunne finde på at installere en lån på min racercykel. Det skyldes naturligvis primært, at jeg kun bruger den til sport og træning, og ikke transport, hvorfor den sjældent er i fare for at blive stjålet. Men nogle...

Cykler til konkurencedygtige priser

Cykler til konkurencedygtige priser

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi virkelighed har skåret priserne på vores cykler ind til benet her i 2023. Det har vi gjort af den simple grund, at vi vil prioritere at have mange cykler på gaden, så der er en vis sandsynlighed for at du kan møde en anden...

0
    0
    Din Kurv