TPU slanger kan gå hen og blive en hård konkurrent, for det ellers meget populære tubeless, som har vundet frem de senere år ikke mindst på MTB og gravel og efterhånden også på landevejen. En popularitet som ikke mindst skyldes brugen af tubeless på flere professionelle hold. Der er dog stadig mange som sværger til dæk og slange. Enten fordi man synes det er for bøvlet at stå og kæmpe med plugs af forskellig kvalitet, eller også er irriteret over at man skal huske at påfylde væske, hvis man har holdt stille eller ikke brugt hjulet et stykke tid. Der kan være mange forskellige grunde til at tubeless ikke er noget for dig.
Er det tilfældet, er der jo det gode gamle dæk og slange.
Tre typer slanger til dæk og slange
Her findes der groft sagt tre forskellige typer. Den mest almindelige er den billige butyl slange, som findes i en række forskellige kvaliteter (hvoraf rigtig mange af dem er virkelig ringe). Men derudover findes der også Latex og TPU slanger. Latex har været brugt i mange år, idet det giver noget bedre køreegenskaber, ligesom de også punkterer mindre, da materialet er mere elastisk end traditionelle butyl slanger. Sidste skud på stammen er så TPU slanger, som fx. Tobulito og Pirelli Smartube.
TPU slangernes egenskaber
Thermoplastic polyurethane, som er det fulde navn på materialet, er kendetegnet ved at være meget modstandsdygtigt over for småsten m.v. Derudover er det også mindre følsomt overfor temperaturer, i forhold til fx. latex. Latex kendte issue omkring høje temperaturer gjorde disse slanger til at være nogo i forhold til carbonhjul og fælgbremser, fordi der ophobede sig meget varme. Og det sidste du har lyst til på en stejl nedkørsel, er at hjulet eksploderer på grund af varme. Fremkomsten af skive bremse cykler, har naturligvis gjort det til en langt mindre problem end det var en gang. En sidste egenskab ved TPU er at det er ekstremt let, (omkring 35 gram) så det er en relativ prisvenlig måde at spare 100-150 gram på, i forhold til fx at købe en dyrere kassette, nye hjul, eller hvad man nu måtte investere i, for at spare vægt. I lighed med Latex skulle det også give nogle fordele i forhold til rullemodstand og komfort.
Det støreste minus ved disse vidunderslanger, er jo nok prisen, idet de i runde tal, koster 10 x så meget som en almindelig slange, i hvert fald, hvis det er de billigste man køber. Til gengæld kan man sige, at hvis man kan få hjulene til at holde et par tusinde km uden punkteringer ved at investere 250 kr. i en god slange, er det måske penge som er givet godt ud. Ikke mindst hvis det kan spare dig for mange ærgelser, ikke mindst hvis man kører om vinteren eller tidlig forår, hvor det måske ikke er toppen og stoppe 5-10 minutter for en punktering.
Klik her for at se vores udvalg af dæk og slanger, eller her, hvis du tænker at tubeless stadig er den bedste vej at gå.
0 kommentarer